Skip to content

Az ő nevükre biztos bemegyünk a moziba – 1. rész

Elmennék moziba, lássuk, mi a kínálat? Ha elkezdjük böngészni a moziműsort, a nagy franchise-ok ismert címei mellett a filmek alkotói szolgálnak támpontul: ki rendezte? Ki játszik benne? Alábbi összeállításunkban sorra vesszük, kik ma a legmenőbb rendezők és színészek – kik azok, akiknek a nevére biztos, hogy beülünk a moziba.

1. David Fincher

Az amerikai rendező sokáig zenekarok filmjeinek készítésével kereste a kenyerét, aztán megkapta az Alien sorozat harmadik részét bemutatkozó munkának. Igazán aztán 1995-ben a Hetedikkel érkezett meg a filmesek világába. A hét főbűn „bűnöseit” áldozatául megtevő sorozatgyilkosos filmben Brad Pittel, Morgan Freemannel és Kevin Spacey-vel dolgozott együtt, a film pedig olyan ütősre sikeredett, hogy a Hetediket a műfaj egyik legalapvetőbb alkotásaként kezdték emlegetni. A Hetediket a Játsz/ma követte Michael Douglas főszereplésével, majd 1999-ben elkészült a Harcosok klubja, aminek kultfilm státuszát nem is kell soká magyarázni. Itt is Brad Pitt, illetve Edward Norton és Helena Bonham-Carter remek alakítását élvezhetjük, a színészválasztással tehát már a kezdetekben sem volt probléma. A Chuck Palahniuk regényéből készült film sorait mindenki idézi, újra és újra megnézzük, vagány és nem lehet megunni.

harcosok_klubja

A Harcosok klubja után Fincher a Pánikszobát készítette el, ami egy szuper kamara-krimi: Jodie Foster és a lánya (akit egyébként az alkonyatos, ekkor még csak 12 éves Kristen Stewart játszik) lakásuk pánikszobájába menekül egy betörés elől, az egész film itt, a szűk térben játszódik. Az eredetileg Nicole Kidmanre írt szerep állítólag egy hitchcocki filmet eredményezett volna, amikor Foster átvette a szerepet, az egész film hangulata megváltozott. Öt év szünet után a Zodiákus következett, a Robert Downey Jr. és Jake Gyllenhaal főszereplésével készült krimi sajnos valamiért nem kapta meg azt a figyelmet, amit érdemel, pedig okos és izgalmas film, remek színészi alakításokkal. Egy évvel később a Benjamin Button különös élete aztán megkapta a figyelmet, a visszafelé öregedő Brad Pitt Fincher legdrágább filmjét eredményezte. A maga nemében különleges alkotás kilóg Fincher filmjeinek sorából drámai, melankolikus hangvételével, meg is osztotta Fincher rajongóit rendesen.

Pedig egy új irányt jelzett ez a film, Fincher ugyanis egy időre magára hagyta a krimi műfaját. A Benjamin Buttont a Social Network – A közösségi háló követte, amely Jesse Eisenberg és Andrew Garfield főszereplésével meséli el a Facebook létrehozását. Az iszonyatos mennyiségű dialógussal készült film dinamikus, jó tempójú alkotás, két órás játékideje alatt sem válik unalmassá. Ez egyébként jellemző Fincherre: nincs olyan filmje, ami 120 percnél rövidebb lenne, a trenddel szembe menve kifejezetten hosszú filmeket készít. A Facebook-film után elkészítette A tetovált lány remake-jét (vagy nevezzük amerikai adaptációnak): bár a Rooney Mara és Daniel Craig főszereplésével készült film valóban szuper, nehéz nem feleslegesnek érezni, a két évvel korábban készült svéd adaptáció pont ugyanilyen jó.

Fincher aztán a tévében is kipróbálta magát, az ő neve alatt fut a House of Cards című zseniális politikai sorozat. A Kevin Spacey és Robin Wright főszereplésével az amerikai politikai harcokat testközelből bemutató HBO termék első két epizódját rendezte Fincher, de a hangulaton, a tónusokon végig érződik a keze munkája. A kitérő után aztán úgy tűnik, visszatér a krimik világába. Amint kiderült, hogy ő rendezi Gillian Flynn bestselleréből, a Holtodiglanból a filmváltozatot, a legjobban várt filmek listájának élére került. A csavaros krimit Ben Affleck és Rosamund Pike főszereplésével készítette el, ez is két és fél órás lett, de szuper izgalmas. Azt, hogy mi jön legközelebb, még nem tudjuk. Biztos, hogy nem egy szuperhős film, Fincher ugyanis egy interjúban (Total Film, 2014 november) elmondta, hogy olyat biztos nem rendezne: nem izgatja egy olyan alkotás, ami biztos, hogy sikeres lesz. Márpedig úgy tűnik, hogy jelen állás szerint bármit csinál, az arannyá válik a keze alatt.

2. J. J. Abrams

J. J. Abrams nem is feltétlenül a képességei miatt kerül a listára, hanem mert tényleg kikerülhetetlen mostanában a neve: miután elkészítette az új Star Trek filmet, most megkapta azt a pozíciót, ami filmtörténeti jelentőségű: ő rendezi a Star Wars folytatását. Nem kis felelősség szakadt ezzel a nyakába, és az már most valószínűsíthető, hogy a kész film láttán több lesz a fanyalgó, mint a dicsérő, de az is biztos, hogy mindenki meg fogja nézni és Abrams ezzel beírja magát a kultfilmes kánonba.

Az amerikai rendező nem rendelkezik kifejezetten hosszú filmlistával, tévésorozatok után 2006-ban a Mission: Impossible harmadik részével debütált mozifilmes rendezőként. Nem kis örökséget kapott ezzel, ugyanis az akciósorozat korábbi részeit Brian de Palma és John Woo rendezték – nem is teljesen sikerült felnőnie a feladathoz. Abrams nem első választás volt a filmre, Tom Cruise végül az alapján javasolta őt, hogy tetszett neki az Alias sorozat Abrams által rendezett része.

Aztán 2007-ben kapott egy felkérést, hogy készítse el az új Star Trek filmet, ami egy jó választásnak bizonyult. A klasszikus franchise felélesztéséhez jó érzékkel nyúlt, a rajongók is szerették az elkészült filmet, mert meg tudta őrizni mindazt, amiért a sorozatot is szerették. Azóta már elkészült a folytatás is, 2013-ban a Sötétségben szintén nagy sikert aratott. A kettő között Abrams elkészítette saját kis projektjét, a Super 8 című filmet, ahol gyerekek nyomoznak egy super 8-as kamerával egy vonatbaleset után. A film végül egy nagyon szerethető és kedves történet lett, Abrams láthatóan jól működik nem szuperprodukciókban is.

3. Steve McQueen

Steve McQueen a Tizenkét év rabszolgaság című filmmel tavaly lett igazán ismert, de a lelkes filmszerető közönség már a 2008-as Éhség óta lesi árgus szemekkel, minden lépését, melyet Michael Fassbenderrel együttműködésben tesz. A brit rendező ugyanis az 1981-es IRA éhségsztrájk vezetőjének kemény törtnetét bemutató film óta dolgozik együtt a színésszel, közös munkáik megterhelik a lelket, de remek filmek. Az Éhség a börtönben játszódik, ahol Bobby Sands, az IRA egy tagja kezd éhségsztrájkba. A film azt veszi végig, mi történik, ha a test határait feszegetjük – Fassbender zseniális játékával el akarunk fordulni, de nem tudunk nem odanézni.

A szégyentelen aztán már nagyobb figyelmet is kapott, ebben Fassbender egy szexfüggőt alakít – és ennek nem a vidám oldala tárul elénk. A filmet a Velencei filmfesztiválon mutatták be és nyert is egy csomó díjat. A sikeres művészfilmek után aztán McQueen lehetőséget kapott egy nagyobb produkció elkészítésére, a 12 év rabszolgaság Solomon Northup rabszolgaságba taszított, egyébként önálló egzisztenciával bíró néger férfi igaz történetét meséli el. Az Oscar-kedvenc téma meg is hozta a díjat és a lelkes jelentkezőket színészi oldalról is: a kisebb szerepekben is csupa nagy nevet látunk, Fassbender mellett Benedict Cumberbatch, Brad Pitt (aki producerként is közreműködik) is feltűnik, szóval minden együtt van egy hatásvadász produkcióhoz. Azért jó is, persze.

McQueen most legközelebb tévében tűnik fel, beáll ő is azoknak a befutott mozifilmes rendezőknek a sorába, akik sorozatot rendeznek. Az HBO produkció Codes of Conduct névre hallgat és a társadalmi különbségek állnak majd a középpontjában. Egy fiatal queens-i srác (Devon Terrell játssza) bekerül a manhattani elitbe, de múltja és származása miatt a beilleszkedése nem zökkenőmentes. Fassbendert most nem hozta magával, meglátjuk, így mi történik.

4. Wes Anderson

Wes Anderson a világteremtő rendezők közé tartozik. Minden filmjének sajátosan jellegzetes, bájosan magával ragadó hangulata és a pasztell színek széles skáláját felvonultató képi világa van. Filmjei távol állnak a valóságtól, leginkább felnőtt mesék, amelyekkel kapcsolatban egyetlen félelmünk, hogy nehogy önmaguk túlzásaivá váljanak. Pályája kezdetétől Owen Wilsonnal együtt dolgozik, a színész forgatókönyvíró társa volt már első rövidfilmjében is (Bottle Rocket, 1996, nézd meg), mely megdöbbentő mostani alkotásai ismeretében: fekete-fehérben forgatta.

Az első nagyjátékfilmje az 1998-as Okostojás, melyben Jason Schwartzman alakít magániskolába járó fiút, aki az óráin soha nem tud semmit, mert lefoglalják az egyéb iskolai elfoglaltságok, klubokat és versenyeket szervez. Amikor aztán szerelmes lesz az iskola egyik tanárnőjébe, át kell gondolnia életvitelét. Anderson keresetlen egyszerűséggel mutat meg olyan dolgokat, amikben könnyen magunkra ismerünk, miközben igazi kedvességgel bánik a karaktereivel.

Anderson ma már ott tart, hogy minden színész vele szeretne dolgozni, viszont közben régi színészeihez is hűséges, így gyakorlatilag egyre több és több szerepet kell írnia filmjeibe. A kezdetektől együtt dolgozik Jason Schwartzmannal, Owen Wilsonnal, Bill Murray-vel, de most már az állandó csapata tagjai Edward Norton és Tilda Swinton is. Közben a kisebb szerepekre is olyan színészeket tehet, mint Bruce Willis vagy Jude Law, a sor tényleg meglehetősen hosszú.

Az Okostojás után sorban elkészült a Tenenbaum, a háziátok, az Édes vízi élet és az Utazás Darjeelingbe, majd Anderson animációra váltott, és megcsinálta A fantasztikus Róka úr című filmet. A gyönyörű látványvilág itt is adott volt, amelyet az őszi színek uralnak, viszont kék és zöld egyáltalán nincs benne. Egyedül Kristofferson szekrénye kék színű, amivel kívülállóságát érzékeltette. Azóta elkészítette a Holdfény királyságot és a Grand Budapest Hotelt, melyekkel a maximumra pörgette a színekkel való játékot (lásd: Wes Anderson Palettes). Feszegeti a határait, és ez utóbbival már éppen csak nem lépi át a vékony vonalat a kedves és a túlzás között. Reméljük, ezután is belül marad.

5. Christopher Nolan

Ha azt mondjuk, Christopher Nolan, van, akinek a Batman-filmek, van, akinek az őrült Eredet és van, akinek a Mementó jut eszébe. Nolan halad egy ívben előre, de minden filmje akkorát üt, hogy nála nem lehet kimondani, erről vagy arról híres. A brit rendezőnek nagyon határozott elképzelése van azokról a történetekről, melyeket el akar mesélni, amiben biztos az is szerepet játszik, hogy a legtöbb esetben öccse, Jonathan Nolan írja a forgatókönyvet. Minden filmjén érződik a nolani precizitás, aprólékosság, ő pontosan az a rendező, aki valószínűleg azt is tudja, hőse milyen könyvet olvas, még ha ez nem is kerül bele a filmbe.

Első filmje a Csapda, melyhez az adta az ötletet, hogy betörtek hozzá és kíváncsi volt, hogy mit éreztek a tolvajok, miközben a cuccai között mászkáltak. A kisköltségvetésű, egy órás projektet rögtön a Mementó követte, amelyben már látszik minden, ami Nolan filmjeit később is jellemzi. A történetet nem időrendben meséli el, a fekete-fehér és színes részek felváltva követik egymást, kijelölve az időbeli viszonyokat. Főhőse egy férfi, aki nem emlékszik egy ponton túl semmire, de meg akarja bosszulni felesége halálát, ezért magára tetoválja az infókat, amiket már megszerzett. A történet alapja egyébként Nolan öccsének novellája (olvasd el), ami nem is jelent meg a film előtt.

A Mementó után elkészítette az Álmatlanságot, ami egy szuper krimi Robin Williamsszel és Al Pacinoval, majd rögtön a Batman: Kezdődik! következett. Az egy cikknél többet érne, ha el akarnánk mondani, milyen zseniálisan nyúlt a denevérember történetéhez, milyen jót tett a képregényfilm műfajával és milyen legendát teremtett, így ettől most eltekintünk. Két Batman-film közé beékelte egy kisebb saját projektjét, A tökéletes trükk Christopher Priest regénye alapján készült, és a bűvészek világába visz. Christian Bale és Hugh Jackman főszereplésével készült ez a sajátos hangulatú, sötét film. A sötét lovag méltó folytatása az első résznek, Heath Ledger Jokeréről szintén hosszan lehetne írni. A második és harmadik Batman film között megint elkészítette egy másik saját projektjét: az Eredetet arról szól, hogy álmunkban hogyan tudjuk manipulálni a valóságot. Az álomban minden lehetséges, így Nolan adott is a látványnak, de amikor már az ötödik réteg mélyen vagyunk, akkor a film mémek egész sorát kezdi inspirálni. Úgy tűnik, ezt a filmet Nolanék egy kicsit túlgondolkodták.

A Batman-trilógia záródarabja, A sötét lovag: Felemelkedés sok szempontból nem méltó befejezése a denevéres képregénysztorinak. Összességében azonban Nolan a szuperhős filmek egyik fénykorában a legmenőbb képregény-karakterré tette Batmant, ezért nagyon lehet szeretni. Mikor elszakadt Batmantől, egy még ambíciózusabb munkába fogott. Az Interstellarban (Csillagok között) Matthew McConaughey-val és Anne Hathaway-el dolgozik, a filmet nagy várakozások előzték meg és szerencsére jól is sikerült. Hogy mi lesz a következő alkotása, azt még nem tudni, de bízunk benne, hogy megőrzi azt az aprólékos precizitást, kidolgozottságot, amitől filmjei annyira működnek.

Eredetileg megjelent  Posztiten.