Skip to content

Bájos angol kisvárosok – York, Harrogate

A nyáron fogalmazódott meg bennünk, hogy el kellene menni Yorkba: az egyik legrégibb angol város, csodás, több száz éves épületekkel. A WizzAir nagyon ránk volt most hangolódva, nem sokkal később megtudtam, hogy októbertől járatot indít a Doncaster melletti Robin Hood reptérre (már csak a neve miatt is kedve van az embernek ide utazni!), ahonnan York mindössze 25 perc vonattal.

Gondolom a bevezető ár eredményezte a kedvezményes díjat, 7.000 Ft volt egy főnek oda-vissza az út.. péntek koraesti indulással, hétfő esti visszaérkezéssel, csodás, munkaidő-barát elosztásban.

A brit utazásokban én már a szállást is szeretem: a keskeny, magas épületek elképesztően szűk, felfelé törő lépcsőinek nagy rajongója vagyok. Itt is sikerült találnunk egy ilyen szuper kis szobát, ahol előre értesítettek minket, hogy kései érkezésünk miatt a „self check-in” opcióját tudják nekünk felajánlani: a kulcs a kaspó mögött lesz egy borítékban.

Itt már éreztük, hogy kisvárosi lesz a hangulat, és valóban. Megérkezésünk estéjén mi mást tehettünk volna, bementünk a belváros peremére, kerestünk egy szimpatikus pubot, ittunk egy pint sört, és akklimatizálódtunk. Könnyen ment.. Kezdjük ott, hogy bár York egyetemi város, és sok a fiatal, de a pub ettől függetlenül nem üvöltő huszonévesekkel volt tele. Volt itt mindenféle generáció, ráadásul vegyesen, huszon-harminc éves fiatalok szüleikkel, nagyszülőkkel.

Azonnal moralizálni is kezdtünk, Budapesten hol látunk ilyet? Itthon jellemzően csak a fiatal korosztály él ilyen típusú társasági életet, de vajon miért? Vagy csak a két ország eltérő kocsma-kultúrájából ered ez, és nálunk harminc felett, aki beszélgetni is akar, inkább étterembe megy?

Végül világmegváltás helyett inkább visszamentünk a szállásra, hogy másnap frissen kezdjünk hozzá a városnézéshez.

Látnivalók

York nagyjából egy napos program, ha a teljes belvárost végigjárod utcáról utcára, és minden bejárható nevezetességbe bemész, akkor sem marad semmi megnézetlenül a nap végére. Még térkép sem kell, ha a helyes kis dombon álló Clifford’s Towernél elfordulsz a belváros irányába, akkor mindent meg fogsz találni.

Clifford torony

York kastélyát 1068-ban kezdték építeni, és fontos központja volt a viking támadások elleni harcnak. 1190-ben az egyik legdurvább angliai pogrom helyszíne volt: a helyi zsidó közösség ide menekült, amikor megtámadta őket a város többi lakója. A kis csoport, nagyjából 150-en végül öngyilkosságot követtek el, hogy ne jussanak támadóik kezére: magukra gyújtották a kastélyt.

Az épületet aztán helyreállították, így nézett ki a XIV. században:

Forrás: Wikipedia

A domb tetején álló Clifford torony 5,6 fontért látogatható: felmehetsz a peremére, és körbesétálhatsz. Ahhoz sajnos alacsonyan van, hogy igazán szép kilátás nyíljon róla a városra, de egy pontjáról nagyon szép látványt nyújt a York Minster.

York Minster

A belváros másik végén áll maga a katedrális, ami egy hatalmas épület a város méreteihez képest. De amúgy is: a gótikus épület az egyik legnagyobb székesegyház Európa északi részén.

Kívülről grandiózus látvány, belülről, érdekes módon, már kevésbé magával ragadó. 11 font a belépő – mi belestünk, láttuk, hogy szinte innen is belátjuk az egész teret, láttuk azt is, hogy fel van állványozva, úgyhogy nem váltottunk jegyet. Azért vannak érdekes motívumai:

Shambles

York leghíresebb utcája a Shambles, vagyis a hentesek utcája. Középkori, XV. században épült, rogyadozó fakeretes házai és macskaköve nagyon bájossá teszik, mi időről időre visszatértünk ide. Hétvégén persze hatalmas tömeg tolongott, de este például már üres volt, hétfő reggel pedig még nappali fénynél is sikerült elcsípnünk emberek nélkül.

Már az 1086-ban elkészült Domesday Bookban is említést tesznek róla. Nevét onnan kapta, hogy a nagyjából 150 méter hosszú utcában 25 hentesbolt is megfért egymás mellett. Most Harry Potter boltokkal van tele.

Városfal

A régi belvárost szegélyező városfal is kifejezetten épen megmaradt, és most hosszan végigmehetsz rajta. Mi azt a szakaszt jártuk végig, ami a Minster környékét öleli körül, szerintem közel 1 km hosszan, de nem messze a vonatállomástól is indul egy hosszabb szakasz. Engem elbűvölnek ezek a régi városfalak, olyan izgalmas elképzelni, hogy milyen lehetett, amikor ezek valóban körbefogtak és magukba zártak egy városnyi embert.

Fairfax House

Ez a György-korabeli villa a Clifford torony közelében áll, és 7,5 fontért látogatható. Érdekessége, hogy az eredetinek megfelelő rokokó bútorokkal van berendezve, így ízelítőt kaphatunk, hogyan élt a a XVIII. században egy tehetős angol család. Önkéntesek mesélnek nekünk minden szobában egy kicsit a ház és a család történetéről. Így Anne, a vikomt 9 gyermekéből egyetlen felnőtt kort megérő lányának hálószobájában megtudhatjuk, micsoda feministák voltak már ekkoriban is: Anne-nek két kérője volt, a második jegyesség egészen bizarr módon bomlott fel. Nem sokkal az esküvő előtt a férfi egyik levelében valamilyen rejtélyes okból megírta a lánynak, hogy azon a héten csak egyszer jutott el a templomba. Fairfaxék heves katolikusok voltak, Anne megmutatta a levelet apjának, aki úgy ítélte meg, hogy ez tarthatatlan, és fel kell bontani a jegyességet.

Apja halála után Anne a család vidéki birtokára vonult vissza, és idős koráig egyedül élt ott. 🙂

Merchant Adventurers’ Hall

Egy utcával lejjebb áll a Merchant Adventurers’ Hall, ami egy nagyon szépen megmaradt fakeretes ház. Szintén látogatható, bár ide végül mi nem mentünk be. Viszont minden reggel a hangulatos kertjében reggeliztünk. 🙂

Guy Fawkes

A Minster mellett áll a ház, ahol Guy Fawkes született.

Hangulat

Mi akkor érkeztünk, amikor megnyílt a karácsonyi vásár, és ez rengeteg angol turistát vonzott a városba. A tömeg ellenére is érződött, hogy milyen nyugodt hangulata van a városnak. Hétfőn, amikor már kicsit borús volt ugyan az idő, újra és újra jártuk végig az ismert utcákat, megunhatatlan.

Praktikus

Reptér

Az egészen pici Robin Hood reptérről közvetlen buszjárattal lehet eljutni Doncaster vonatállomásáig. A busz 25 perc alatt ér be a belvárosba, és viszonylag sűrűn jár, de figyelni kell, mert van olyan járat, amelyik körbemegy az egész városon, és nagyjából 50 perc alatt teszi ezt meg. Egy út 3 font.

Együnk-igyunk

Bár kisváros, York népszerű turista célpont, főleg az angolok körében. Ezért aztán rengeteg klassz étterem van mindenütt, ráadásul még vegaként is lehet boldogulni: az egyik hamburgerezőben például három vega-burger közül is választhattunk.

Van sok szupermarket is, így az ilyen típusú szükségletek szempontjából is nagyon kényelmes a város.

Tömegközlekedés

Vannak emeletes buszok, de ez csak akkor lesz érdekes, ha valahol messze foglalsz szállást. A belváros sétálóutcás, és nagyjából negyedóra innen a vonatállomás.