Skip to content

Málta: varázslatos, laza és poros sziget

Málta

Málta hangulata gyakorlatilag fél óra alatt beszippantott: laza, kedves emberek, akik nem kezdenek el azonnal idegeskedni, ha valamire várni kell, vagy ha valaki lassabb. Sőt, leginkább egyáltalán nem kezdenek el idegeskedni. Gyönyörű szigetükön fantasztikus kis városok és bámulatos sziklás-tengeres természeti szépségek várnak ránk egy olyan kis mikrovilágban, amely fantasztikusan egységes képet mutat, és ugyanolyan csodás minden szegletében.

Valletta Málta
Valletta

Málta egy egészen sajátos világ: a napsütéstől függően bézs vagy vörösesebb mészkő épületek állnak minden városában, óriási medvetalp kaktuszok szegélyezik az utakat. Nagy, lombos fákat csak elvétve találunk, kisebb növények és olajfák tesznek róla, hogy mégis zöldebb legyen a táj. Házai rendkívül egységesek, nem csak az építésükre használt mészkő miatt, hanem stílusban is, és a szinte minden épületen megtalálható jellegzetes zárt balkonoknak köszönhetően. A turistákat fogadó nagy szállodáknak kialakított falun (Buġibba) kívül sem Vallettában, sem a számtalan csodás kis településen nem találunk egyetlen modern épületet, ami kilógna a sorból, ezért tud olyan egységesen szép lenni az egész sziget.

Nekünk április végén, május elején csodás időnk volt, 25-30 fok, napsütés, amit kellemessé tett az állandó szél. Ez a szél viszont elképesztő mennyiségű port is mozgatott meg: ez gyakorlatilag állandó a levegőben, én az allergiámmal ettől folyamatosan fuldokoltam. Valódi felüdülés-élmény volt, amikor itthon kiszálltunk a repülőből, és végre mélyet lélegezhettem a tiszta levegőből. Most már csak arra vagyok kíváncsi, hány nap alatt köhögöm ki az egészet. Ez kicsit kellemetlen, na, de azért nem teszi elviselhetetlenné az ott tartózkodást. A páratartalom nagyon magas, ha reggel kiöntöttem egy kis vizet az asztalra, az még este is ott volt, de ebből a szél miatt végképp nem éreztünk semmit.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Utazó Naplója (@utazonaploja) által megosztott bejegyzés,

Valletta

Valletta lépcsős sikátoraiból három irányban a tengert látjuk, ez, és a pörgős városi élet teszi igazán hangulatossá a fővárost. Most még itt sem tülekedtek a turisták, így kellemesen sétálgathattunk a csodás házak között.

Szent János katedrális (Kon-Katidral ta’ San Ġwann)

A legizgalmasabb látnivaló a Szent János társkatedrális, amely arról híres, hogy oldalkápolnájában két Caravaggio festmény is található: a Keresztelő Szent János lefejezése és Szent Jeromos. A különösen díszes templom tele van izgalmas részletekkel, különösen érdekesek a főhajóban található sírhelyek, amelyek márványból kifaragott, díszes tetőt kaptak: ez maga a templom padlózata. A templomot az a Ġlormu Cassar tervezte, aki egyébként egész Valletta arculatáért felelős.

Szent János katedrális Málta Valletta

A belépő 10 euro, sorbanállásra számítsunk. Hétköznaponként 16:30-ig van nyitva, az utolsó belépés 16 órakor van, szombaton fél 1-ig látogatható, vasárnaponként zárva.

Manoel színház

A világ harmadik legrégebbi színháza, és a világ legrégibb működő színháza a Manoel színház. Mi sajnos nem jutottunk be (pont nem voltunk egyszer sem délelőtt a városban), de 9 és 12 óra között vezetéssel be lehet járni. Szerintem mindenképp érdemes betervezni, 5 euro a belépő.

Manoel színház Málta

Casa Rocca Piccola

Ide mi szintén nem jutottunk be (azok a fránya nyitvatartások, ugye), de szerintem érdemes lehet megnézni: vezetés visz körbe ebben a 16. századi palotában, ami az egyik gazdag nemesi család otthona volt, és elvileg autentikus berendezéssel nézhetjük meg.

Evés tipp

Az egyik hosszanti utcán természetesen rengeteg kiülős étterem van, de ha alternatívát keresünk, érdemes felkeresni a Food Market nevű piac jellegű helyet. A földszinten rengeteg különböző kis étkezde van, olaszos, hamburgeres, sültes, stb., közös leülős helyekkel, tehát mindenki onnan választ, ahonnan szeretne, és persze olcsóbban, mint az éttermekben, este 10-ig nyitva. Egy szinttel lejjebb pedig egy klassz élelmiszerüzlet van rengeteg helyi borral, fűszerekkel, különlegességekkel.

Mdina és Rabat

A csendes városként elhíresült Mdinát városfal veszi körül, csak kapukon juthatunk be. A középkorban ez volt Málta fővárosa, ma már csak közel 300-an laknak itt, így az egész most is úgy néz ki, ahogy egy vár köré épült középkori várost elképzelünk. Autó szinte nem jár itt, és a legtöbb kis utca annyira szűk, hogy nem is tudna. Mindenütt világít a mészkő, a gyönyörű házakon látványos, olykor tengeri jeleneteket ábrázoló kopogtatók állnak.

Mdina Málta

Mdina Málta Trónok harca

Habár a buszok felvisznek egész a kapuig, a Google Maps minket leszállított vagy két megállóval korábban, de nem bántuk. Innen, lentebbről csodás látkép a hegy tetején erődként álló kis város, ami egyébként a Trónok harca első évadában volt sokat látott forgatási helyszín. Ez a sziget legmagasabb pontja, így szép panoráma tárul elénk.

Evés tipp

Itt egy nagyon szuper éttermet találtunk, ahol rengeteg vega fogás közül lehet választani, és ha bírjuk a meleget, a tetőteraszról csodás tengeri panoráma tárul elénk: Coogi’s Restaurant.

Mdina városfalain kívül, gyakorlatilag összenőve vele áll Rabat, ahol a gyönyörű kis utcácskák és szép templomok mellett két katakomba az érdekesség.

Rabat Málta

St Paul és St Agatha katakombák

Két katakomba-rendszer látogatható a városban, amelyek közül nekünk a St. Agatha tűnt érdekesebbnek: ugyan azt mondják, klausztrofóbiások ezt ne látogassák, mert elég szűkek a járatok, művészetileg viszont ez az érdekesebb, ugyanis rengeteg különleges falfestmény épen maradt. Gondolatban már bevállaltuk a klausztrofóbia-parát, amikor a bejáraton megláttuk, hogy ünnepnapokon, így május 1-jén ez a katakomba zárva..

Így maradt a St. Paul katakomba rendszer, ahol a körbekerített parkban szűk lejáratokon jutunk le a közel 20 katakomba-kamrába. Megfigyelhetjük a temetkezési módot, ahogy hatalmas kőlapokkal zárták el az egyes sírokat. 5 euro a belépő. Nem állítom, hogy kihagyhatatlan látványosság, de mindenképp különleges.

Dingli sziklák

Mi Rabatból kisétáltunk a tengerpartra: így. A 4 km-es sétán elmentünk a Verdala Palace mellett, ami egy helyes négyszögletű kis kastély – sajnos nem látogatható, merthogy a máltai elnök nyári rezidenciája. Előtte a Buskett Garden terül el, ami egy kisebb erdő, citrom- és narancsfa ligetekkel. Mi május 1-jén elsején voltunk itt, és azt láttuk, hogy a helyiek tíz fős kis csapatokban kempingeznek itt, de teljes szék és ételfelszereléssel.

Málta
Itt sétáltunk 🙂

Verdala Palace Málta

A séta végén a Dingli sziklákhoz értünk, ahonnan gyönyörű panoráma tárul elénk: a tenger és a meredek sziklás part, amitől 5 km-re áll a kis Filfla sziget. Ennek az az érdekessége, hogy két különböző ritka madár is fészkel itt: az európai viharfecske (5-8000 pár), a mediterrán vészmadár (Calonectris borealis, Cory’s shearwater, 200 pár) és a nem olyan ritka sárga lábú sirály (130 pár). Úgy óvják a fajokat, hogy kutatókon kívül senkit nem engednek a 0,06 km2 területű kis szigetre.

Dingli sziklák

Filfla Málta

Dingli sziklák Filfla

Blue Grotto

A Blue Grotto egy különleges szikla-képződmény a sziget déli partján, amely több különböző barlangból áll. A leghíresebb a Blue Grotto, de összesen 8 van (Cat’s Cave, Filfla Cave, Reflection cave, Window Cave, Blue Grotto, Circle Cave, Honeymoon Cave, Blue Window Cave), és ha benevezünk a csónakos körbenézésre (mindenképp érdemes, 8-10 fős motorcsónakokkal, 8 euróért visznek körbe, és csodaszép látvány), akkor láthatjuk, melyikben milyen különleges árnyalatot kap a tenger kékje.

Blue Grotto Málta

Délben vagy délelőtt érdemes idejönni, akkor áll úgy a nap, hogy a legszebb színeit mutatja a Kék Barlang. Ha a buszról a Panorama nevű megállóban szállunk le, gyönyörű látvánnyal tárul elénk felülről a Blue Grotto.

Málta összességében nem drága hely, és nem is lehúzós: a nyilvános WC-k például mindenütt ingyenesek, de elmésség azért van: a Blue Grotto parkolójától talán 100-200 m-t kell meredeken lefelé sétálni, hogy elérjük a tenger szintjét. Itt lent kis, golfpályákról ismerős autókkal várnak, és ajánlgatják, hogy 1 euro-ért felvisznek az emelkedőn 😀

Hagar Qim megalitikus templomok

A Blue Grotto-tól kényelmes sétával elérhetjük a Ħaġar Qim megalitikus templomot, és ugyanazzal a belépővel átsétálhatunk (vagy 1 euroért átgolfautózhatunk!) az 500 m-re található Mnajdra megalitikus templomhoz. Ennek az az érdekessége, hogy több, mint 5000 éves, a legrégebbi fennmaradt vallási örökségek közé tartozik – régebbiek, mint a piramisok! A hatalmas mészkő tömbök úgy maradhattak meg, hogy 1647-ben találták meg őket újra, ugyanis addig betemette őket a föld.

Hagar Qim megalitikus templom Málta

A kirajzolódó alapok segítségével elkezdték rekonstruálni, hogyan is nézhettek ki maguk az épületek, amelyek fölé néhány évvel ezelőtt, 2009-ben fehér védősátrat húztak, hogy óvják az időjárástól. Ahogy a látogatóközpontban olvashatjuk, ugyan templomoknak hívjuk ma őket, de igazából a régészek sem biztosak benne, mire használhatták a kr.e. 3600-3300 között épült építményeket. A Hagar Qim alaprajzából következtetnek templom voltára, és láthatók a kőbe vésett apró, négyzet alakú lyukak, amik valószínűleg az átjárásra szolgáltak a helyiségek között, illetve az is látszik, hogyan építették meg a tetőt.

Mnajdra megalitikus templom Málta

A Hagar Qim puha, globigerinás mészkőből épült, amit jobban megviselt az idő, a Mnajdra építéséhez viszont korallmészkőt használtak, így ez jobb állapotban is maradt meg. Látható például rajta a különleges pöttyözéses minta, amit valamilyen naptárként használtak. Itt találták meg a híres Vénusz szobrocskát, ami a vallettai Régészeti múzeumban van kiállítva.

A Mnajdra-ból kilépve érdemes nem az épített kőúton, hanem a szikla peremén visszasétálni. Gyönyörű látvány és érdekes növényzet alkot itt csodás tájat.

Megalitikus templom Málta

Kék lagúna (Comino) és Gozo

A máltai kirándulás legjobb élménye nekem Comino volt, és nem, nem azért, mert itt a kék lagúna, ahol hangos zenés, ananászból koktélt ivós bícshangulat van. Hanem azért, mert valami csodásan vadregényes a táj, ha kijutunk a parti őrületből. Comino szigete lakatlan, nincs rajta város, csak egy erőd. Egy 7 km-es sétával körbejárhatjuk az egész szigetet, amelynek lankái csodás sétautat adnak. A part mentén érdekes tervezőasztal-formára mosott kisebb szigetképződmények állnak, a térdig sem érő növényzetnél semmi nem magasabb, így olyan, mintha valami idegen területen járnánk.

Amúgy maga a kék lagúna is tényleg, nagyon szép, csak már így tavasszal is tele volt meztelen koktélozó testekkel, motorcsónak által húzott gumicsónakban szelfihez viruló és megpörgetett lányokkal (akiknek csak a pörgetés előtt volt igazán őszinte a mosolyuk haha), ahol a motorcsónakban külön ember ült azért, hogy fotózza az „élmény” közben a lányokat.

Kék lagúna Málta

Gozo szigetén állt a pár éve összedőlt Azur-ablak, így ide most már elsősorban akkor érdemes elkiránuldni, ha szeretnénk kompozni egyet, és ha kíváncsiak vagyunk, milyen ennek a szigetnek a hangulata. Mi Victoria városában, a fővárosban jártunk: ha itt felmegyünk a Citadellába (ingyenes), belátjuk az egész szigetet, amiből kiemelkednek a hatalmas körkupolás templomok.

Gozo Málta

A hangulatos főtéren áll a helyes Szent György bazilika.

Gozon van a legrégebbi megalitikus templom, a Ġgantija is – mi ide nem mentünk el.

Komp

Máltán a Cirkewwa kompkikötőből indul (ahova rengeteg különböző buszjárat fut be) és Gozon Mġarr-ba érkezik a hatalmas komp. 45 percenként jár éjjel-nappal (az éjszakai menetrendnél figyelni kell, nem mindegyik megy minden nap), autóval is fel lehet rá szállni. A tiszta menetideje nagyjából negyedóra, kávézók, kinti és benti leülési lehetőségek is várnak. Mint a repülőn, elmondják indulás előtt a biztonsági infókat, ami egy kicsit mókás, tekintve, hogy milyen rövid távot megy milyen rövid idő alatt. Egy út 4,65 euro.

Comino-ba rengeteg kisebb társaság visz, mi a Cirkewwa-i kompkikötőben egy olyat találtunk, amelyik 13 euróért vállalta, hogy átvisz mintket Cominora, közben megmutatja a sziget oldalában található kisebb barlangokat, majd Cominoból óránként induló járattal tovább visz Gozora. Comino-ig már megkaptuk a kék lagúna hangulatot a motorcsónakkal, amiben üvöltött a zene, és száguldottunk, hogy csapjuk a hullámokat. Gozo-ba aztán már egy értelmesebb méretű hajócska vitt átt a sűrűn fodrozódó hullámokon.

Nagymacskák?

Vannak.

Wildlife Park Malta

Rendes állatkert nincs Máltán, ám Rabattól nem messze van egy pici kert, ahol egy férfi saját állatparkot nyitott. 9 tigris (plusz 2, a mi látogatásunkkor három hetes tigriskölyök), két barna és egy fehér oroszlán, fekete jaguár, 2 puma, 2 hiúz, néhány majom és madár, valamint két barna medve van itt. Az egész hely tényleg nagyon pici, viszont az állatok nagyon kedvesek. Ahol a kölykök vannak, ott két lány és egy hím tigris van közös kifutóban, Chris, a tulajdonos pedig kinyitotta a kifutó ajtaját, és egyszerűen besétált hozzájuk, hogy előhozza a szülők által biztonságosan eldugott kölyköket, hogy láthassuk őket.

Wildlife Park Málta

Egyedül az anyatigrist hozta némi izgalomba ez a látogatás, bár ő sem tudta eldönteni, hogy akkor ő most igazából nagyon védeni akarja a babát, vagy inkább hízelegni szeretne a férfihez némi simogatásért. Végülis volt mindkettőből. Ismét láthattuk, hogy milyen csodálatosak ezek a nagymacskák, mennyire nem igaz, hogy vad és agresszív állatok: elképesztő nagy szeretetre képesek. Ismerni kell őket, tudni kell érteni a kommunikációjukat, ha valami nem tetszik nekik, azt jelzik, nem fognak sunyin, váratlanul támadni.

Volt egy kamasz tigris is, még tele játékossággal, vele szaladtunk, pajkos tekintettel vadászott le, hozta nekünk a játékát (:) ), és dörgölőzött rendületlenül. Csuda helyesek és boldogak is itt az állatok.

A kis állatkert péntek-szombaton 11-15 óra, vasárnap 11-17 óra között van nyitva, a belépő 10 euro. A 109-es buszról a Bajdar nevű megállóban kell leszállni, innen 1 km séta a park, amelynek közepén egyébként egy étterem áll, melynek asztalaitól a kifutókra látunk rá, érdemes tehát egy ebéddel összekötni a kirándulást.

Közlekedés Máltán

Egész Máltát elképesztően sok járatból álló buszhálózat járja be, így könnyedén eljuthatunk tömegközlekedéssel is bárhova, a Google Maps útvonaltervezőjére viszont nagy szükségünk lesz. Egy-egy járat általában óránként jár, de ha lekéstük, akkor látni fogjuk, hogy tulajdonképpen egy másik járat is pont oda visz, csak egy utcával arrébb tesz le, vagy éppen nekünk kell egy utcával arrébb mennünk, és ott felszállnunk egy másik járatra. A Google maps tervezője azért hatalmas segítség, mert valós időben megterveztethetjük vele, hogy ahol mi most épp vagyunk, onnan milyen járatkombinációval juthatunk el a célállomásra – ez azért nagyon fontos, mert hajlamosak 5-10 percet késni a buszok, így könnyen előfordulhat, hogy az előre megtervezett átszállásunkat lekéssük, és újratervezésre lesz szükségünk.

A téli időszakban 1,5 euro, nyáron 2 euro a jegy, ami két órán keresztül érvényes, tehát nem kell átszállásonként újat venni. Érdemes tájékozódni a heti vagy havi jegyekről is, ezek is kedvező árban vannak, így ha úgy látjuk, nagyon sokat fogunk A-ból B-be közlekedni, akkor érdemes ilyet venni. A buszokat le kell inteni, különben nem állnak meg, és bizony az is előfordul, hogy ha sokan vannak rajta, akkor hiába kalimpálunk, a buszvezető integetni fog, hogy nem áll meg, nem tud felvenni. Itthon nem ehhez vagyunk szokva, nálunk aki úgy érzi, fel tudja préselni magát, az jöhet, hát Máltán még azt sem engedi a sofőr, hogy hering-effektus alakuljon ki. Hogy a nyári csúcsidőszakban ezt hogyan oldják meg, azt nem tudom. 🙂

Az egyébként praktikus és jól használható közlekedés dacára utólag mi megbántuk, hogy nem béreltünk autót (amitől a „rossz oldalon” közlekedés miatt tartottunk), mert a falvakon át nagyon lassan kerengő buszokkal végülis rengeteg idő elment a közlekedésre, ami helyett még több mindent megnézhettünk volna. Aki tehát bevállalja, annak azt javaslom, hogy béreljen autót, több mindent be lehet járni úgy.

Mi itt szálltunk meg: Marsaxlokk

Mi a Marsaxlokk (ejtsd: marszaslokk) nevű kis halászfaluban szálltunk meg a Port View Guesthouse-ban. Nem fizetnek érte, nem azért ajánlom, hanem mert tényleg szuper hely. Kényelmes és tiszta, és az ablakból, jó, csak ha kihajolunk, de még a tengerre is rálátni. Egy apa és fia vezetik, ők vannak ott a portán és a reggelinél is: ez utóbbi a felső emeleten van egy szuper terasszal, ahonnan a színes kis csónakjairól híres bájos kikötőre látunk. Három forgalmas buszmegálló is egy-két perc sétára van, Valletta fél óra alatt elérhető.

Marsaxlokk Málta
A kilátás 🙂
A kikötő

Ahol mi nem jártunk

Nem jutott időnk mindenre, ezért összegyűjtöttem egy listában, hogy szerintem mit érdemes még megnézni:

• Popeye-falu
    Málta egyik különleges turista célpontja a Popeye falu, amit az 1980-as Popeye film kedvéért építettek, és a kis díszletváros ma teljes egészében látogatható
  • Ħal Saflieni-i hipogeum
    Hatalmas szenzáció a világ egyetlen őskori földalatti sírtemploma, i.e. 3300-2500 között épült. Három szintes, hatalmas barlangrendszer. Jegyet online lehet foglalni ITT. Arra készüljünk, hogy mivel naponta összesen 80 embert engednek be, a jegyek hónapokkal előre elfogynak.
  • Mosta Rotunda
    Mostában található Málta legnagyobb, 37,2 m átmérőjű kupolával ellátott temploma. Busszal elmentünk mellette, gyönyörű, de izgalmas lehet be- és felmenni is.
  • Ta’ Pinu bazilika
    Gozo szigetén áll, és érdekessége, hogy nincs körbeépítve, ezért nyújt különleges látványt.
  • Málta Nemzeti Akvárium
    Rengeteg tengeri állatot mutat be a buġibbai akvárium, és a képek alapján a kialakítása is érdekes.

Praktikus és egyéb tippek

• Ügyeljünk a nyitvatartásokra: a legtöbb nevezetesség 4-5 körül bezár, így a belépős helyek látogatását semmiképp ne estére tervezzük. Ezen kívül sok látnivaló vasárnap és ünnepnapokon zárva tart.
  • Mivel a máltai mellett a másik hivatalos nyelv az angol, mindenki tökéletesen beszéli a nyelvet, így nyugodtan kérhetünk eligazítást, tudnak és szívesen is segítenek
  • Málta híres péksüteménye a pastizzi, ami egy leveles tésztás, sajtkrémmel vagy borsókrémmel töltött finomság. Érdemes megkóstolni.